"Tí, ktorí cestujú autobusmi, určite poznajú nepríjemné situácie,
kedy autobus meškal a oni potrebovali prestúpiť na nadväzný spoj, ale
ten im ušiel. Takéto situácie už budú minulosťou. Úlohou centrálneho
dispečingu je koordinovať autobusové spoje medzi sebou, dohliadať na
nadväznosti spojov, ale aj sledovať meškania a zabezpečiť, aby nadväzné
spoje v prípade meškaní na seba čakali," uviedol predseda KSK Rastislav Trnka.
Do dispečingu budú podľa jeho slov najskôr zapojené spoje prímestskej
autobusovej dopravy na východe, postupne bude rozšírený na železničnú
dopravu a MHD. "Ide nám o to, aby sme východniarom uľahčili
cestovanie verejnou dopravou a aby sa dostali, kam potrebujú rýchlejšie a
plynulo," doplnil Trnka.
Softvér na prevádzku dispečingu dodá firma TransData, s. r. o., ako
úspešný uchádzač, s ktorým bola v stredu podpísaná zmluva, do piatich
mesiacov. Po kompletnom dodaní prebehne mesačná testovacia prevádzka.
Poslednou fázou je dvojmesačná pilotná prevádzka na reálnych údajoch
dopravcov v Košickom kraji. Ostré spustenie systému je plánované od 1.
januára 2024.
"Spolu s centrálnym dispečingom zavedieme aj Informačný systém IDS
Východ, ktorého hlavnou funkciou je priebežné a spoľahlivé poskytovanie
dát z jedného zdroja a pre všetky druhy verejnej dopravy v reálnom čase.
Čo je nevyhnutné pre správne fungovanie zariadení a softvérových
aplikácií, akými sú informačné tabule, hlásiče, vyhľadávače spojení či
mobilné aplikácie," vysvetlil predseda PSK Milan Majerský.
Ako povedal, cestujúci si budú môcť pozrieť aktuálne meškania, polohy
spojov na mape, dôležité upozornenia či mimoriadnosti v doprave, a to na
staniciach, zastávkach, vo vozidlách verejnej dopravy aj vo virtuálnom
priestore.
Projekt bude financovaný z Integrovaného regionálneho operačného
programu (IROP). Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a
informatizácie Slovenskej republiky totiž vlani schválilo na tento
projekt nenávratný finančný príspevok. Súťaž bola úspešne ukončená s
víťaznou cenou 390.552 eur.